söndag, juni 06, 2010

Månadens sötsak!


För cirka två månader sedan började jag följa Söta saker och hon har en utmaning som heter Månadens sötsak. Varje månad får man ett tema att baka på och denna månaden är det barndomsminnen. Det är min första månad som jag är med men förhoppningsvis inte den sista.

När jag var liten brukade min mamma baka drömtårta (chokladrulltårta med smörkräm) och hon sa alltid att det var morfars favorit. Det kändes lite speciellt för mig att äta det eftersom morfar gick bort innan jag föddes och genom kakan så fick vi lite kontakt på något sätt. Därför har jag valt att baka rulltårtor, en med hallon och en choklad med vaniljkräm.

Receptet har jag lånat från Kalasgott fast med lite ändringar. Jag hade ingen vaniljkräm i hallonrulltårtan utan hallonsylt och lite hallon och självklart lite kakao i chokladrulltårtan. Vaniljkrämen har jag gjort själv. Det var inte alls så svårt som jag trodde och den blev väldigt god! Jag dekorerade med hallon och hackad choklad och serverade med vispad grädde.

KramKram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar